În
sinteză, privind personalitatea creatoare a poetei Persida Rugu, am
remarca de la început ampla ei respiraţie filosofică şi meditaţie
în singularitatea universului propriu, dar şi inefabila percepere a
nuanţelor umane ale devenirii. În anul 2008 i-a apărut la Editura
Risoprint, din Cluj-Napoca, volumul de poeme „VIAŢA
DUPĂ AZELMAN”, într-o a doua
ediţie, iar în anul 2009 o a treia ediţie. Cum n-am văzut şi
prima ediţie, cea din anul 2007, am rămas marcat, la citirea
următoarelor ediţii, de lirica de excepţie a poetei, din câte
ştiu şi profesor-logoped într-un centru interşcolar, psiholog/
consilier în învăţământul special, de educaţie incluzivă,
precum şi cadru didactic în învăţământul universitar
particular. În fond, asta înseamnă, pur şi simplu, enorm de mult
din punct de vedere profesional şi umanitar, în contextul social
actual şi, desigur, la fel pentru profilul liric al poetei. Lăuntrul
cu care Persida Rugu curge într-un „dulce stil clasic”, şi
vădeşte, şi chiar se augmentează, dintr-o interiorizare mai mult
decât profundă şi, în acelaşi timp, şi emblematică pentru cel
ce se vede urmărit amarnic de trista revoltă a eului dintre cele
două lumi, îndrăznesc să spun cea a fiinţei şi cea a
nefiinţei...
Cele
spuse pot da o măsură destul de reală a felului în care poeta
construieşte, în aspiraţie ca pe fluviul care ne strigă, mereu,
chiar „ dincolo de amintirile
noastre”...
„Fratelui
meu, Petre, pelerinilor din noi”, este
gândul diafan ce te întâmpină în prima secţiune, „PODUL
ROŞU”, în care şi autoarea, dar şi
Juan Ramón Jiménez, apoi Andrei Fischof şi chiar Lucian Blaga (cu
un fragment din poemul „Pod peste
Mureş”) salută tulburătoarea
curgere a liricii poetei. Nu întâmplător, „Podul
Roşu se înalţă/ ca o stavilă de sânge/ peste flacăra de
gheaţă/ pe sub ramura ce plânge”, deoarece
poeta traduce metaforic emblematica dispariţie a fratelui: „Plopii
fără şir pe cale/ alb întunecă privirea/ dincolo de ape-n zare/
izvorăşte nerodirea”...
Am spune, nu prematur sau din grabă,
ci tăios şi cu putere, că toată cartea pare un poem miraculos
şi-nsângerat de zbaterea de gând a Persidei Rugu, aşa cum o vede
şi Rodica Marian, adică, împingând poemul spre „o semnificativă
transgresare de regnuri şi de orizonturi ontice”. Căutarea de
sine în timpul şi spaţiul profund, alteritatea ca substanţă a
devenirii actuale, dar şi multe alte aspecte de armonie a unui
univers ce se priveşte în proprii-i ochi, în fel de fel de
aproximări – dar într-o firească şi relevantă, analitică
lirică, cea a Tăcerii dintre
cuvinte şi de după fiecare vers şi fiecare poem...
Şi
algoritmul poemelor, ciclurile în care au fost incluse, titlurile
acestora, precum şi alte numeroase motive metaforice, de stil şi de
text, dau cărţii la care facem referire, culoarea unei sincerităţi
debordante care renaşte la modul sublim nevoia de adevăr ce ni-l
dorim şi pe care ni-l imaginăm, cu fiecare clipă de fiinţare; în
tot cazul, să răsfoim doar câteva titluri: Curg
arborii, Ecoul Pandorei, Tăceri ascuţite, La marginea Podului Roşu,
Plecarea fratelui, Şoapta lui Icar, Somnul celui hăituit, Piatra de
sacrificiu, Dincolo de tăcere, Joi, Cealaltă punte, Biserica dintre
ape, Implozie ş.a. (din „Podul
Roşu”), sau: Hic
et nunc, Îmblânzitorii de vipere, Coborârea în arenă, Exerciţii
de respiraţie, Dincolo de Styx, Umbra unei femei prin labirint,
Dincolo de oglinzi, Poem pentru fratele meu, Ultima Thule, Voce de
dincolo de sunet, Miercurea Cenuşii, Măşti ş.a.
(din: „Coborârea în arenă”),
sau: Ca zăpezile lunii, Copilărie,
Timp fără de timp, Ecou din Stradivarius, Vânătoare, Absenţă,
Epifanie ş.a. (din: „Al
treilea ceas”), sau: Oglinzi
vegetale, Înviere sfâşiată, Pe muchia cerului, Posada, Lotus
negru, Anotimp cu zei, Hotar de păsări, Exil cu spini, Poem din
sângele meu, Suflete hăituite, Îngerul şi clepsidra ş.a.
(din: „Pe muchia cerului, Posada”,
ultima secţiune a cărţii)...
Am
spune aici, amintind ultimul poem din carte, cel cu titlul Intrarea
în mit, că poeta, sublimându-şi
intenţiile, dar
şi frământările, şi
mai ales tăcerea, ar
vrea parcă să supună elementele alcătuirii imaginare a eului, a
cărui structură poetică este nu doar de o anume adâncime, ci
susţinută de realitatea cea cu o mie de ochi! Poate de aceea, în
formula şi profilul liric al Persidei Rugu se poate recunoaşte
pasta poeziei autentice, lăuntrul lăuntrului creaţiei, dar şi
simţirea ce incită şi deconcertează nu doar în „Viaţa
după Azelman”, ci şi în întreaga
sa operă literară („Desculţă în
iubire”, 1990; „Faraonul albastru”, 1993; „Cartea cu arbori”,
2000; „Luntrea de ghindă”, 2001; „Scrisori din singurătate”,
2004 ed.
I, 2005 ed.
II).
Versul
alb sau, adeseori, rimat, ori în gen sonetist alunecă într-un mod
subtil de personal, dimensional în câmpul poetic propriu. Cred că
poeta, deşi nu afişează orgoliul ei ancestral, şi-l temperează
şi controlează în permanenţă, chiar şi cu o nedisimulată
curtoazie: „Curg sunete prin inima
sihlei/ tăcerea înalţă pagode// pe ochiul ascuns/ cad inimi de
jar/ din frunza ce-acoperă calea” (Intermezzo).
Topirea,
în eul profund, a amintirilor, a profesiei, dar şi a tuturor
sentimentelor umane este, spre exemplu, verificată prin ideea de
lacrimă: „Stau la uşa casei tale/
dincolo de cer şi pământ/ cu o icoană în braţe/ şi plouă rar
şi/ blând/ ca uguitul unui porumbel/ şi stelele sunt/ pajiştea
din inima mea/ printre care te ascunzi/ fără a rosti un/ cuvânt//
stau la uşa casei tale/ mereu/ şi mereu plouă/ peste acelaşi/
mormânt” (Lacrima de la marginea Lunii).
În
Doliu cosmic, poeta
aproape că uită de miraculosul pământ, preferând spaţiul
cosmic şi regretând / uitând mizeria
umană ce macină şi subţiază chipul omenesc. Pe fond cosmic,
liricul acestei lumi e precum copca din
suferinţa creaţiei
! Sunt cele trei strofe rotunjite ale poemului, care este imens
gândit şi simţit, esenţializat şi deosebit de bine scris, în
care fiecare al patrulea vers dă măsura acestui plan cosmic / sau
doliu cosmic. Astfel,
„E neagră taina cea din miez de lume/
e neagră frunza-n arbore şi grea/ e neagră zarea – lacrimă şi
spume/ se-adună-n copca de sub altă stea// e neagră umbra ta peste
mirişte/ e neagră noaptea frântă-n arse mori/ e neagră patima
din somn când nişte/ străine pietre macină cocori// e neagră
inima ce spumegă-n vâltoare/ e neagră oarba ardere din noi/ e
neagră-n vânt şi smulsă din hotare/ lunara zbatere de-nmiresmate
ploi”.
Ei bine, iată copca
universală a doliului cosmic, ce
prinde pe omul de pe Terra, de orice naţionalitate sau rasă şi, mă
rog, oricine ar fi... Îl prinde în zbaterea de gând, în liniştea
şi năvodul ei fără de sfârşit, ca un „culcuş
amar de şerpi foşnitori”. O
infinită zbatere, şi durere, şi singurătate, şi cosmos, micro-
şi macro-, şi căi lactee...
Şi
iată, domnilor poeţi, critici, dramaturgi, eseişti şi
memorialişti, domnilor scriitori, iată că Persida Rugu, o poetă a
Limbii Române („Limba Română este
patria mea...”, după cum spusese şi
Nichita Stănescu), aşadar o poetă a Limbii Române ne-a rostit,
prin „rugăciunea” ei lirică, adânc şi înalt, către
Dumnezeul din noi, către lumea dintre lumi, cea mai sinceră, cea
mai frumoasă şi cea mai tulburătoare... Tulburătoare precum Viaţa
după Azelman, văzută, trăită şi
iubită de poeta noastră. Ar putea fi spuse sau nespuse multe
cuvinte despre versul său înnobilat de feeria vieţii într-una din
lumile posibile, pe acest pământ pe care ne-am zămislit cu toţii
ca lut al fiinţei, cu care, de altfel, intrăm şi în mit, cum
spune poeta Persida Rugu: „Despic
torţe pentru supunerea elementelor/ un poem înalţă piatra de/
sacrificiu// rădăcinile zidesc uşa// fluviul strigă dincolo de
amintirile/ noastre” (Intrarea în mit). Cred
că şi Rilke, dacă ar trăi, s-ar îndrăgosti de un asemenea
discurs liric! Şi negreşit ar putea exclama: Puterea
este a poeziei, a tăcerii, a liniştii din noi!
IOAN ŢEPELEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu