SARA PE DEAL
de MIHAI EMINESCU
(eseu asupra semnificaţiei titlului)
Atunci
şi acum, acolo şi aici, mereu consubstanţial cu „monadele” lui
Leibnitz sau cu „entelehiile” lui Aristotel, titlul unei opere
literare este expresia esenţializată a întregului discurs
artistic, încifrând substratul noţional şi ecoul afectiv al
acestuia.
În
creaţia romantică, natura simbolizează, după formula scriitorului
elveţian de limbă franceză, Henri-Frederic Amiel, „o stare de
spirit”.
„Lumea fără Eu nu are existenţă”, nota, demiurgic, Mihai
Eminescu într-un manuscris de tinereţe, continuând: „Şi lumea
toată se reflectează în sufletul meu”...
Desprins
dintr-un poem-fantezie mai vast, intitulat „Ecò” (1872), derivat
şi acesta dintr-un proiect mai vechi (octombrie 1866) numit
„Ondina”, fragmentul „Sara pe deal” a apărut publicat, ca
poem de sine-stătător, în numărul din 1 iulie 1885 al
„Convorbirilor Literare”. Titlul poeziei, de o unitate
natural-apoteotică, deşi simplu în
aparenţă, exprimă o implicită sinteză, rezultat al unui proces
de sincretism holistic. Aici, întregul, constituit din timp
(„sara”), spaţiu
(„deal”) şi miezul duhului omenesc
aureolat de nobleţea sentimentului covârşitor al iubirii, formează
un continuum de trăire extatică,
plămădit parcă din materia inefabilă
a valorilor Absolutului.
Suspendat
între cer şi pământ, între teluric şi celest, „dealul”
devine un tărâm aparte, un real „spaţiu mioritic”, după cum
îl va numi Lucian Blaga mai târziu, o matrice aproape mandalică,
urmărind conturul unei sfere,
rotunjită în sine-însăşi, ca un
inaccesibil modus vivendi al
Perfecţiunii. Radiind în acelaşi timp blândeţea şi liniştea
pământului împletite cu serenitatea olimpiană a bolţii eterice,
prin calmul mineral, plenitudinea vegetală şi puritatea văzduhului,
strălucirea crepusculară a unei forme geometrice quasi-divine (cum
este, de exemplu, „dealul”) topeşte adânc, în flacăra
transparenţei, orice iluzie, orice efemeritudine, adică orice
păcat; conceptele valabile în lumea aparenţelor pot fi bune sau
rele, şi bune şi rele (ori nici bune, nici rele), dar nu-şi
găsesc, sub nici o formă, locul în acea imensă bucurie ce
transcende totul. Dispărând vălul de dualitate al elementelor
existenţei, rămâne vie şi inalterabilă doar conştiinţa
poetică, în care se risipeşte nucleul cauzal ce ordonează
succesiunea vieţii şi a morţii sub impulsurile maktubiene
ale
karmei.
Starea
extatică e completată de secunda din clepsidra oprită pe muchia
luminii şi a inimii. Între timpul diurn
şi cel nocturn,
întreţesând firele veşniciei care „s-a născut la sat”
(Lucian Blaga), momentul evocat atât de bine prin melodiosul
fonetism regional şi arhaic „sara” a inspirat – înainte ori
după Eminescu – şi pana altor bijutieri ai verbului scris: Vasile
Cârlova, Ion Heliade-Rădulescu, Dimitrie Bolintineanu, George
Coşbuc, Ion Pillat, George Bacovia, Vasile Voiculescu, A. E.
Baconsky, Al. Philippide ş.a.
Rupt
de atât de trecătoarele griji, ceasul înserării premerge
misterului noptatec, beznelor de început ori de sfârşit de lume.
Timpul situat între zi şi
noapte simbolizează
o necontenită aspiraţie, o propensiune constantă spre echilibrul
primordialei trăiri din profunzimea insondabilă a marelui Sine
arhetipal; momentul vesperal, această neliniştită sclipire dintre
două stări opuse, în esenţă contradictorii, redă potenţiala
dorinţă de retragere din diurn, din cotidian, din problematica
efemeridelor şi a aparenţelor înşelătoare ale vălului Mayei,
spre marea taină a tăcerii înstelate a Eu-lui adâncit în
propria-i esenţă.
Similară
filosofiei necuprinsului Orient, dar şi credinţei ancestrale a
strămoşilor daci, ancorată în blândeţea sufletului românesc,
rostirea cuvântului „ce exprimă adevărul” este pătrunsă de o
evlavioasă veneraţie către acel străvechi ideal de nedomolită
năzuinţă spre desăvârşire, către
acea înălţime a vieţii simple, autentice, din sihăstria naturii.
Unitate
indestructibilă a dezmărginitei armonii, atmosfera lirică izvorâtă
din titlul poeziei eminesciene „Sara
pe deal” sugerează o inefabilă
amalgamare într-un tot unitar a coordonatelor timpului şi ale
spaţiului, spre contopirea Fiinţei cu Universul.
PERSIDA RUGU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu