15
IANUARIE, ziua de naştere a poetului MIHAI EMINESCU
15
IANUARIE, Ziua Culturii Naţionale
GLOSSĂ
Vreme
trece, vreme vine,
Toate-s
vechi şi nouă toate;
Ce e rău
şi ce e bine
Tu
te-ntreabă şi socoate;
Nu spera
şi nu ai teamă,
Ce e val
ca valul trece;
De
te-ndeamnă, de te cheamă,
Tu rămâi
la toate rece.
Multe trec
pe dinainte,
În auz ne
sună multe,
Cine ţine
toate minte
Şi ar sta
să le asculte?...
Tu aşează-te
deoparte,
Regăsindu-te
pe tine,
Când cu
zgomote deşarte
Vreme
trece, vreme vine.
Nici încline
a ei limbă
Recea
cumpă-a gândirii
Înspre
clipa ce se schimbă
Pentru masca
fericirii,
Ce din
moartea ei se naşte
Şi o clipă
ţine poate;
Pentru cine
o cunoaşte
Toate-s
vechi şi nouă toate.
Privitor ca
la teatru
Tu în
lume să te-nchipui:
Joace unul
şi pe patru,
Totuşi tu
ghici-vei chipu-i,
Şi de
plânge, de se ceartă,
Tu în colţ
petreci în tine
Şi-nţelegi
din a lor artă
Ce e rău
şi ce e bine.
Viitorul şi
trecutul
Sunt a filei
două feţe,
Vede-n capăt
începutul
Cine
ştie să le-nveţe;
Tot ce-a
fost ori o să fie
În prezent
le-avem pe toate,
Dar de-a lor
zădărnicie
Te
întreabă şi socoate.
Căci
aceloraşi mijloace
Se supun
câte există,
Şi de mii
de ani încoace
Lumea-i
veselă şi tristă;
Alte măşti,
aceeaşi piesă,
Alte guri,
aceeaşi gamă,
Amăgit atât
de-adese
Nu spera
şi nu ai teamă.
Nu spera
când vezi mişeii
La izbândă
făcând punte,
Te-or
întrece nătărăii,
De ai fi cu
stea în frunte;
Teamă n-ai,
căta-vor iarăşi
Între
dânşii să se plece,
Nu te prinde
lor tovarăş:
Ce e val,
ca valul trece.
Cu un cântec
de sirenă,
Lumea-ntinde
lucii mreje;
Ca să
schimbe-actorii-n scenă,
Te momeşte
în vârteje;
Tu
pe-alături te strecoară,
Nu băga
nici chiar de seamă,
Din cărarea
ta afară
De
te-ndeamnă, de te cheamă.
De te-ating,
să feri în laturi,
De hulesc,
să taci din gură;
Ce mai vrei
cu-a tale sfaturi,
Dacă ştii
a lor măsură;
Zică toţi
ce vor să zică,
Treacă-n
lume cine-o trece;
Ca să
nu-ndrăgeşti nimică,
Tu rămâi
la toate rece.
Tu rămâi
la toate rece,
De
te-ndeamnă, de te cheamă;
Ce
e val, ca valul trece,
Nu spera
şi nu ai teamă;
Te
întreabă şi socoate
Ce e rău
şi ce e bine;
Toate-s
vechi şi nouă toate:
Vreme
trece, vreme vine.
de
Mihai Eminescu
„Glossă”.
Tipărită în volum în „Poesii”,
1883, pp. 143-147; „Opere I. Poezii”,
pp. 194-198;
„Opere III. Poezii”, pp. 83-112.
Poezia este elaborată în forma definitivă în perioada gazetăriei
bucureştene. Se păstrează în mss. 2258 (1874), 2262 (En
spectateur, 1876) ş.a.
* * *
Lumea
ca structură în care nimic nu se poate schimba constituie fundalul
de metafizică eleată, absorbită din Schopenhauer, pe care se
desprind strofele “Glossei”, dar şi marea compoziţie a
“Luceafărului”.
TUDOR VIANU, “Mihai
Eminescu”, în “Eminescu”,
Iaşi, 1974, p. 296.
* * *
„Luceafărul”
nu e doar o capodoperă în sine, ci
sinteza întregii gândiri
poetice eminesciene, fapt ce explică de ce anumite imagini, idei sau
„enigme” din poem nu se limpezesc pe deplin doar printr-un efort
de arheologie literară, de investigaţie a variantelor ce premerg
formei definitive. Elucidarea lor presupune o permanentă referire la
opera integrală a poetului, din care acest mirific giuvaer se naşte
asemenea astrului din apele primordiale.
dr.
IOSIF CHEIE-PANTEA
* * *
Singurătatea
lui Hyperion pare incontestabilă din perspectiva majorităţii
interpretărilor „Luceafărului”,
determinată fiind de factori înscrişi mai ales în evenimentul
alegoric narat, cum ar fi apariţia lui Cătălin şi refuzul
Părintelui ceresc
de a-i acorda Luceafărului o altă soarte. Ţinem să subliniem
aici, din punctul de vedere al singurătăţii, că lumea
întreagă, o lume acceptată nu fără
o umbră de incertitudine („... în lumea mea mă simt/ Nemuritor
şi rece”), înseamnă totuşi asumarea acestei singurătăţi,
deci nu supunerea peste voia lui la o condiţie de existenţă. Faţă
de această parţială libertate de opţiune, singurătatea
Cătălinei, chiar dacă ea rămâne senină în gândul
spre ideal, nu ne apare ca o stare
dorită, dimpotrivă, ceea ce ea aspiră
să împlinească este şi iubirea
reală şi dorul sufletesc
al idealităţii.
RODICA MARIAN, „Lumile
Luceafărului, (o reinterpretare a poemului eminescian)”, capit.
XIII, Figuri textuale şi corespondenţe
semantice în „Luceafărul”, Editura
Remus, Cluj-Napoca, 1999, p. 360.
Biblioteca Judeţeană "Christian Tell", Gorj,
Sala de lectură "Mihai Eminescu"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu