sâmbătă, 23 martie 2013

PERSIDA RUGU - referinţe critice -








A încorpora Poezia şi a nu mai fi decât un instrument al ei – cel puţin în sensul expansiunii unei sensibilităţi devorante, gata să trăiască, să fie, să se exprime doar sub semnul ei: doar sub acest semn care îi dă o identitate, un nume, o limbă – limba poeziei.
Mai mult decât originalitate, discursul liric al Persidei Rugu tălmăceşte o solidaritate, o identificare cu cei care-şi trăiesc destinul poetic.
În această stare de exaltare pe care o rodeşte credinţa în rostul scrisului se află sursele şi resursele de neobişnuită simţire artistă ale poetei Persida Rugu.


CORNEL UNGUREANU



................................................................................................................................................



Titlul volumului de debut al Persidei Rugu, Desculţă în iubire, contrastează aproape flagrant cu sistemul imagistic al autoarei, dar tocmai în această flagranţă dintre nostalgia naturalului frust, a elementului adamic al erosului şi semantismul „asianic”, de descendenţă manieristă al imaginilor, constă specificul liricii sale. Niciodată integral suspendat, realul este mereu pe cale de a se pulveriza în reţeaua complicată a unor arabescuri imponderabile. Universul poetei, încă nu deplin constituit dar totuşi pregnant, este preponderent anamorfotic.
Într-o alchimie rafinată, nu lipsită uneori de preţiozitate în cele mai reuşite poeme, Persida Rugu recurge frecvent la acea coincidenţă a contrariilor care reprezintă una dintre coordonatele fundamentale ale poeziei moderne, practică cu dexteritate asintazismul şi eliptismul, apropiindu-se adeseori de sugestivitatea, eleganţa şi spiritul de fineţe ale haiku-ului.

PETRU POANTĂ





................................................................................................................................................



O poezie runică

Rostirea poetei Persida Rugu eliberează cuvintele şi le transformă – prin transfigurare – în intonaţii muzicale, hieratice; din corpuri închise, în misterioase paraclise irizând ocniţe fosforescente. Este apa din vasele de piatră preschimbată-n ambrozie sau toiagul din deşert prefăcut în şarpe. Vocea sa curge hieratic, printr-o lume cu zări runice, insinuând ziceri cifrate, delfice, rostite însă nu de Pythia, ci de o joimariţă-Dochie. Versurile se strecoară în fiinţa tainică, ocultă a lucrurilor, licărind de acolo magice luminiscenţe.
Cu o grafică oraculară, prin fluctuante broderii de o tainică simetrie, cu evantaiuri serafice vibrând parcă de flăcări ancestrale, cu grave rigori şi solemne intonaţii, poezia Persidei Rugu se impune printr-o stare divinatorie, ce o face să comunice cu zonele inefabile ale Absolutului, învăluite într-o vrajă slomnitoare, de preoteasă a lui Deceneu.

TEOHAR MIHADAŞ


................................................................................................................................................


Filonul ideatic cel mai tulburător al versurilor semnate de Persida Rugu este ardoarea căutării de sine, o întoarcere spre timpul şi spaţiul eului profund, al alter-ului dumnezeiesc, al scânteii de cer lăuntric, desprins de persoana reflexivă a creatorului, acel ceva ce-l excede pe om, dar îl şi defineşte mai cu prisosinţă. Acest alt eu, o alteritate înălţătoare, intimă şi necunoscută totodată, conferă poemelor un orizont salvator, o substanţă metafizică perenă. (...)
Căutarea de sine într-o alteritate izbăvitoare se strecoară până în miezul verbului poetic, starea de somnie fiind o regăsire mai adâncă a fiinţei originare, totuna cu primordialele semne ale vieţii...
Alteori, depersonalizarea devine o metamorfoză a eului în materia inefabilă a firii. Uitarea de sine, un fel de risipire blagiană a eului poetic, implică o diseminare a eului în armonia lumii, o contopire în alteritatea universală, acel alt eu de dincolo de maya, de dincolo de fum (...). Totodată, poemul este pentru Persida Rugu o seninătate de caldă amiază, o apetenţă a exoticului îmbrăcând tandru efemerul şi nesfârşirea.
În scriitura poetică a Persidei Rugu, cuvintele cheie îşi cheamă contrariile, configurând, cu onestitatea candorii unui lirism fremătător, oximoroane contextuale şi macro-textuale; toate cuvintele-simbol se urmăresc între ele, se intersectează într-o mişcare sophianică, îmbrăţişându-se în alte cuvinte obsesive... Într-o şi mai relevantă poziţie analitică se află lexemul cuvânt, care-şi atrage complementarul semn poetic punte, un adevărat cumul polisemantic, extrem de semnificativ pentru starea de trecere a omului prin lume. Procedeul preferenţiat de poetica implicită a Persidei Rugu este evident cel al opoziţiilor reunite, cuprinzând şi aria semantică a arderii = sunete şi a acvaticului = tăcere. (...) Poemul este, alteori, pentru Persida Rugu o semnificativă transgresare de regnuri şi de orizonturi ontice...

RODICA MARIAN

................................................................................................................................................

Poezia Persidei Rugu se naşte dintr-o stare de febrilitate muzicală, din perceperea unui murmur venit dinspre miezul misterios al lucrurilor. (...)
Versurile Persidei Rugu ne propun, în linii mari, două moduri (tehnici) de comunicare imagistică. În prim plan stă poezia scurtă, aproape aforistică, un ritual al rostirii dense, percutante. Ochiul poetic se plimbă peste lume şi reţine cu parcimonie numai anumite aspecte.
Viziunea austeră şi puterea de-a ciopli în piatră este nota dominantă a poeziei pe care-o scrie astăzi Persida Rugu.
Dar există prezentă şi o altă tehnică de figurare imagistică, o poezie mai extinsă, evocatoare şi reflexivă, uneori bazată pe un sâmbure epic. Plăcerea confesiunii (autoconfesiunii) nu mai suportă grelele constrângeri exterioare. Imaginile curg după o logică a fluxului interior, se dezvoltă şi se completează, împlinindu-se până la urmă în viziuni ample. (...)
În ambele registre, tonul poetei este autentic şi autoritar: defineşte limpede un eu poetic modern, convulsionat. (...)
Persida Rugu face parte din familia, nu prea numeroasă astăzi, a artiştilor bijutieri, care lucrează cuvântul îndelung şi minuţios, cu fineţe şi decizie.

ION OARCĂSU

................................................................................................................................................

Veritabile privelişti sufleteşti, puternic interiorizate, sunt poeziile Persidei Rugu. (...) Notaţii fulgurante se aglutinează în imagini acut senzoriale, filtrate cerebral, astfel încât evidenta energie poetică, vitalitatea inspiraţiei se esenţializează în reflecţii încărcate cu emoţie artistică. La accentuarea sugestivităţii lirice contribuie învăluirea versurilor într-un halou ezoteric, de sorginte magică. Lumina-umbra-somnul constituie triada obsesiei motivelor poetice, convertibilă, în plan imagistic, într-un clar-obscur-static, care, însă, este înfiorat subteran de proiecţii în inefabil, de alunecare în transcendent a deschiderilor simbolice. E evidentă înclinarea autoarei spre cuprinderea contrastelor, atât prin folosirea predominantă a motivelor triadei amintite, cât şi prin adăugarea altor motive, în balansul opoziţiilor; dar, aşa cum se întâmplă îndeobşte în adevărata creaţie artistică, şi în poemele Persidei Rugu se înfăptuieşte, sub puterea transfigurării, o armonizare a contrariilor.

AUREL TURCUŞ

................................................................................................................................................


Imnică, suavă, delicată, alcătuită din îndelungi tăceri şi mirate popasuri la hotarul lucrurilor, din întrebări nerostite şi din răspunsuri întârziate sau renunţate, uneori uitându-se în contemplare de sine, alteori cenzurându-se cu severitate, poezia Persidei Rugu e un jurnal liric de o puternică natură impresionistă. Despre Eul liric nu aflăm decât ceea ce ne aduc ecourile stârnite de atingerea-i cu clipa personalizată în fugosul dimprejur. Ca la maeştrii impresionişti ai poeziei, japonezii, starea cea repede trecătoare, vieţuindă în „clipa cea repede ce ni s-a dat”, are vibraţie şi vie culoare.
Neîndoielnic poeta are înzestrarea necesară haiku-ului. Imaginea, în această postură, are acuitate, pregnanţă, capacitate de sugestie, fior. Şi nu de puţine ori – gnomismul necesar.
Pe aleile de la Kyoto, pasul îi este dezinvolt şi graţios, purtând cu eleganţă chimonoul înstelat al poeziei.

HORIA BĂDESCU


................................................................................................................................................


Poemele Persidei Rugu amintesc de tehnica ikebanei, a artei florale japoneze, unde aşezarea florilor se supune unei codificări simbolice foarte precise. (...)
Exilul” Persidei Rugu e într-o lume a visării, ale cărei semne particulare sunt apa, aripa şi zarea; nimic precis, cum se vede, totul însă este trecut prin pelicula fină a ochiului ce înlăuntru se deşteaptă. (...)
Cu alte cuvinte (în volumul Faraonul albastru, n.n.), departele, apa şi zborul nu sunt categorii, ci numai semne, sugestii poetice; ele plutesc parcă în deschiderea amplă a ochiului care vrea să vadă „dincolo”, în zona, accesibilă celor puţini, unde se află esenţele vederii secunde.

IOAN HOLBAN

................................................................................................................................................


Lectura recentului volum (Scrisori din singurătate, n.n.) al Persidei Rugu produce revelaţia întâlnirii cu un poet autentic, cu expresie lirică sugestivă şi convingătoare, pentru care poezia nu este un simplu hobby sau un demers ocazional, ci un act de responsabilitate socială şi existenţială. Persida Rugu face parte din clasa poeţilor anticalofili, cu o retorică bine strunită şi simţ metaforic înnăscut. (...)
Constat că poeta e la fel de inspirată şi în poeziile cu rimă ca şi în cele cu vers alb, că textul ei propune o lume a contrariilor care valorifică ideea de dualitate fundamentală a lumii. Ea ocoleşte în general discursul minor-narcisist spre a se cantona în teme majore, în care îndrăzneala expresivă se verifică la fiecare pas. (...)
Tema cărţii şi a scrisului este şi ea prezentă, aglomerarea diverselor elemente de notaţie servind unei construcţii iluzorii mizând pe naturaleţea expresiei. Modalitatea tonală inconfundabilă ţine de sinceritate, rezultând o expresie nudă, directă, în care metamorfozele eului imaginar se contopesc în imagini captivant-sugestive, căci autoarea îşi modelează poemele în funcţie de o idee sau de o metaforă dominantă cu o graţie de o debordantă francheţe.

MIRCEA POPA


................................................................................................................................................


În sinteză, privind personalitatea creatoare a poetei Persida Rugu, am remarca de la început ampla ei respiraţie filosofică şi meditaţie în singularitatea universului propriu, dar şi inefabila percepere a nuanţelor umane ale devenirii. (...)
În formula şi profilul liric al Persidei Rugu se poate recunoaşte pasta poeziei autentice, lăuntrul lăuntrului creaţiei, dar şi simţirea ce incită şi deconcertează nu doar în Viaţa după Azelman, ci şi în întreaga sa operă literară...

IOAN ŢEPELEA


................................................................................................................................................


Persida Rugu scrie o poezie a trăirilor calme, căutând incintele sacre ale meditaţiei, acolo unde respiraţia devine ritmul unei beatitudini atât de rare, iar murmurul rugăciunii răzbate prin transparenţele ivite din „ora îngerilor”. Volumul acesta (Deşertul dintre două respiraţii, n.n.) este mărturia unei confesiuni ce îşi adună empatiile în nuclee de forţă metaforică excepţionale. Inventarul lexical al poetei sugerează capacitatea acesteia de esenţializare tematică, dar şi rafinamentul desăvârşit la care a ajuns.


ION VĂDAN 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu