de LUIZA
CAROL
despre volumul de poezii “Deşertul dintre două respiraţii"
de Persida RUGU (Editura Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2011)
Poeziile Persidei Rugu mi se par în acelaşi timp
radiografice (fiindcă ele par să radiografieze structura cea mai
adâncă a sufletului) şi onirice (fiindcă metaforele par
împletituri de vise nostalgice)...
Demersul radiografic
(mai bine zis: “auto-radiografic”) implică o concentrare
puternică asupra propriei fiinţe, mergând până la esenţa
nevăzută şi neauzită a gândului “tradus” în aluzii,
simboluri, ecouri. Poeta pare să-şi vadă scheletul gândului,
existenţa lui concretă, trăirea lui misterioasă, mai adevărată
decât aparenţele din învelişul cuvintelor. Ipostaza
auto-radiografică implică izolare socială, aş zice chiar izolare
faţă de sine însăşi (adică decantarea elementelor esenţiale
ale sinelui pur, curăţarea lui, eliberarea sinelui de elemente
triviale, aleatorii ale existenţei cotidiene). Descărnat de podoabe
vane şi trecătoare, gândul devine schelet străluminat de o taină
mai adâncă decât orice cuvânt. Şi undeva la limita decantării,
se simte mirajul tăcerii, al unei tăceri anume: tăcerea poetică a
Persidei Rugu, adică adevărul ei poetic, pe care gândul
cititorului nu-l poate percepe decât pe cale intuitivă, într-un
mod subiectiv şi creator (eventual foarte diferit de ceea ce poeta
însăşi a perceput în momentul creaţiei, pentru că o asemenea
izolare în sine nu implică în principiu dorinţa comunicării cu
restul lumii, ci arderea tuturor punţilor de legătură cu
realitatea exterioară, ba chiar şi cu învelişul caduc al
realităţii interioare).
Demersul oniric e aparent la
polul opus: poeta pare că îşi dizolvă graniţele fiinţei,
alegând deliberat o scufundare în vise efemere. Iar
visele sunt pline până la revărsare de imagini vizuale, sonore,
auditive, olfactive, gustative, tactile ale realităţii imediate.
Subconştientul poetei reconstruieşte în mod suprarealist imagini
concrete de peisaje şi de oameni. Lumea interioară a celorlalţi e
îmbrăţişată cu dragoste debordantă, până la identificarea cu
celălalt, cu “fratele” simbolic pe care îl vede în fiecare
cititor. Reprezentative în acest sens sunt poeziile dedicate
fratelui real al poetei (care a trecut dincolo de puntea dintre
fiinţă şi nefiinţă într-un tragic accident, la construcţia
unui pod real de beton, numit în poezie “podul
roşu”).
Dar imginile onirice legate de fratele real şi de accidentul real se
amplifică într-o încercare emoţionantă de a reface iar şi iar
puntea poetică eterică între efemer şi etern, între cântec şi
tăcere, între sinele poetic şi “fratele” cititor. O empatie
adâncă pare să conexeze sufletul poetei de cel al cititorului.
Nu e contradictorie o
asemenea ipostază cu izolarea de care vorbeam înainte? Aş zice mai
curând că între cele două ipostaze ale Persidei Rugu s-a creat un
paradoxal sincronism, un echilibru magic care există prin propria
lui logică. Probabil că paradoxală este orice abordare poetică
sinceră. Probabil că orice încercare literară care îşi propune
sinceritatea ca pe o coordonată de bază, ajunge până la urmă pe
undeva contradictorie, paradoxală, atingând oarecum misterul din
fiinţa noastră şi cel din afara ei…
Iată un fragment din poezia “Lacrima de
joi”, care îmi pare a ilustra foarte bine paradoxul la care m-am
referit:
“Întorc
privirea spre stânga – Nimeni
Întorc
capul spre dreapta – Nimeni
Şi
totuşi cineva în spatele meu
acolo
face
semne disperate
mute
cufundate
în umbra-sclavă a trupului purtat prin
lumină
cineva
face semne disperate
pe
care nu le pot auzi
aşa
cum nu aud nici picăturile de rouă
căzute
pe zimţii miresmelor
dintre
snopii de ţărână
semne
pe care nu le pot vedea
aşa
cum nu pot vedea pasul cocostârcului
pe
făgaşul săpat de alunecarea
unei
veri pe lângă aroma altei veri
uitate
ca
trecerea trenurilor prin acelaşi tunel
pe
linii paralele
desenate
cu pana unui ecou (…)”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu