(9 mai 1895,
Lancrăm, Alba – 6 mai 1961, Cluj)
SAT NATAL
lui
Ion Pillat
După douăzeci de ani
trec iarăşi pe-aceleaşi uliţi
unde-am fost prietenul mic
al ţărânii din sat.
Port acum în mine febra
eternităţii,
negru prundiş, eres
vinovat.
Nimeni nu mă cunoaşte.
Vântul, el singur, sau plopul
de aur. Plop înălţat
de-un fir nevăzut asemenea fusului.
Nedumirit turnul se va
uita două ore în urma mea
până m-oi pierde din nou
subt dunga apusului.
Totul cât de
schimbat ! Casele toate sunt mult mai mici
decât le-a crescut
amintirea.
Lumina bate altfel în
zid, apele altfel în ţărm.
Porţi se deschid să-şi
arate uimirea.
Dar de ce m-am întors?
Lamura duhului nu s-a ales,
ceasul meu fericit, ceasul
cel mai fericit
încă nu a bătut. Ceasul
aşteaptă
subt ceruri cari încă nu
s-au clădit.
(1931)
(din volumul „La
cumpăna apelor”, 1933)
LUCIAN BLAGA
POEŢII
Nu vă miraţi. Poeţii,
toţi poeţii sunt
un singur,
ne-mpărţit, neîntrerupt popor.
Vorbind, sunt muţi. Prin
evii ce se nasc şi mor,
cântând, ei mai
slujesc un grai pierdut de mult.
Adânc, prin seminţiile
ce-apar şi-apun,
pe drumul inimii
mereu ei vin şi trec.
Prin sunet şi cuvânt
s-ar despărţi, se-ntrec.
Îşi sunt asemenea
prin ceea ce nu spun.
Ei tac ca roua. Ca
sămânţa. Ca un dor.
Ca apele ei tac, ce umblă
subt ogor,
şi-apoi sub
cântecul privighetorilor
izvor se fac în
rarişte, izvor sonor.
(1952)
(din volumul
„Corăbii cu cenuşă”, 1960/
postum, 1962)
LUCIAN BLAGA
LĂCAŞ
Semne-ar fi că locuiesc
undeva
la oraş, într-o
stradă
cu nume de haiduc de
baladă.
Dar nu sălăşluiesc la
oraş,
m-ar blestema pârâul şi
pomul.
Felul meu dezminte zvonul.
S-ar spune că lăcaşul
îmi este
într-un sat cu
streşini de paie,
cu nume de veche
poveste.
Dar nu locuiesc
la sat şi-n nici o
odaie.
Locuiesc într-un cântec
de pasăre.
(din „Ultimele
poezii”, 1958-1960)
LUCIAN BLAGA
„Opera
lui Lucian Blaga e cunoscută, inclusiv din reeditările şi
comentariile tot mai numeroase ale ultimului sfert de veac. O sumară
trecere a ei în revistă poate ajuta totuşi analiza ulterioară.
Printr-un reducţionism extrem, putem delimita patru compartimente,
două principale şi două ajutătoare. În prim-plan, cu drepturi
egale, se află poezia şi filosofia. Fiecare e apoi „secondată”
într-o manieră specifică: poezia – de teatru, filosofia – de
aforisme. Teatrul e prin excelenţă poetic (dar şi cu răsfrângeri
meditative), aforismele sunt concentrate de gândire (deseori şi de
natură poetică). Direct sau indirect, dedublarea fundamentală
patronează întreaga creaţie.”
„S-ar
putea argumenta (...) oricare dintre următoarele patru variante de
interpretare a operei lui Blaga: filosofia este dependentă de
poezie; poezia este dependentă de filosofie; filosofia este
independentă de poezie; poezia este independentă de filosofie.
Polarizările s-au datorat şi „tainelor” prezente în fiecare
dintre domenii...”
(Ion
Ianoşi, O istorie a filosofiei
româneşti, Biblioteca Apostrof,
Cluj, 1996, pp. 222-223; 226)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu