duminică, 8 mai 2016

«DOAMNA BONSAI»  și  «REGELE PRAF»,



volume de versuri de
PASSIONARIA STOICESCU

Fiorul liric a două cărți care formează un tandem sui-generis ni s-a impus urmărind lectura poemelor din volumele scriitoarei Passionaria Stoicescu, „Doamna Bonsai/ Madam Bonsai” (ediție bilingvă: româno-engleză, Editura Călăuza, Deva, 2013) și „Regele Praf” (Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014).
Un inedit dialog dintr-o dragoste imposibilă, o nouă viziune inversată a necomunicării dintre cele două „niveluri de realitate” (Basarab Nicolescu), în care Ea, personajul feminin, este “steaua”, iar El, personajul masculin, e “teluricul”, se reliefează în versurile din cele două volume amintite anterior, care se împletesc, precum într-un puzzle al replicilor, se oglindesc unele prin celelalte, ca într-un dans al lucidității amare, ca într-o horă a ielelor, după o inefabilă, după o adânc presimțită muzică a boabelor de nisip, stăpânitoare ale lumii terestre...

*

– „Doamna Bonsai/ Madam Bonsai”:
Înveșmântată, ca un melc de rouă și lacrimi, în propria-i casă, autoarea schimbă monologul într-un dialog cu sine-însăși, dedicându-și poemul, ca într-un joc cu alter-ego... “Ghivecele scriu fereastra/ cu verde cerneală –/ passiflora se-agață de aerul albastru,/ violetele de Parma zâmbesc violet,/ în spatele lor/ eu plâng incolor.// Pereții sunt îmbrăcați cu tablouri,/ șifonierul e plin ca un Mall,/ biblioteca geme/ de cărți,/ sufletul meu e gol.// Pe calculator țin o bufniță,/ în chip de totem;/ imaginea e virtuală,/ curg mail-uri pe ecranul țeapăn,/ s-ar zice că nu sunt singură,/ dar pasărea e împăiată,/ eu sunt îngrozitor de vie/ și chiar îmi dedic acest poem.” („Casa”)
Există, așadar, un plin al lucrurilor și un gol în suflet. Ce s-ar întâmpla însă, dacă ar exista și un plin al ființelor umane din preajmă și, totuși, un gol imens în suflet... Starea afectivă ar fi mult mai chinuitoare, iar lacrimile ar seca precum într-un deșert de amărăciune! De aceea, revolta, în firea naturală a vieții, își spune cuvântul cu aplomb și intensitate („Femeie”, „Doamna Bonsai”, „Altceva decât semne”), încercând să echilibreze balanța invizibilă a nuanțelor de sens. Arta izbucnește din această căutare de „rost”, ca unul dintre singurele răspunsuri viabile și inalterabile în timp (“Chopiniană”, “Tabloul”).

– „Regele Praf”:
Întâlnirea regalității matriciale cu lumea se desfășoară sub semnul avidității și al posesiunii; de aici, lupta ca o sfâșiere între Cer și Pământ (“Visez că zbor”), între zbor și vertijul voluptuos-amețitor al unei căderi libere („Nevoia de aripi mă-mparte”).
O traumă reală sau imaginară a propulsat-o pe autoare spre Pământul învăluit de aer și adăpostind ocrotitor miezuri de foc, în așa fel încât a făcut-o să-l îndrăgească, prinsă în capcana iluziei forței sale salvatoare, ca lăcaș inexpugnabil de tandrețe și perenitate (“De-a nisipul de-a praful”).
Incendiar telurică până-n măduva silabelor, autoarea se leagănă în înțelepciunea ecleziastică, pe un pod atârnat de nori, ca-ntr-un hamac țesut din flăcări florale sau, de ce nu, ca-ntr-un montagne russe, fără a face însă triplul salt al ancorării absolute în duh. Viața nu poate fi trăită, decât agonic, la răspântia egală dintre carne și spirit. E nevoie de înrădăcinarea într-una din jumătățile întregului și asimilarea celeilalte, în așa fel încât armonia viețuirii cu propriul sine și cu semenii să fie restabilită edenic... „Sufletul meu are solzi/ Cu efigia de argint a lunii/ Iar gândul șuvițe de soare/ Să uit noaptea din care/ Cândva am urcat/ Și iarăși noaptea/ În care-am să cad// Norii mă povestesc/ Peste rai peste iad/ Nici sfințenie nici ispită/ Dar cu gura rănită/ De cârligul undiței ecleziastului/ Pe când murmur dulcele cânt/ Despre vânarea de praf/ Despre vânarea de vânt.”

– „Doamna Bonsai/ Madam Bonsai”:
Poeta, Madam Bonsai, lumină din Lumină, sete din Sete, belșug din Belșug, reiterează drumul spre spații interioare edenice, spre recucerirea tărâmului pierdut al inocenței primordiale, al unei purități universale și al armoniei divine. Aceste coordonate sunt, pentru autoare, apanajul trăirii în Poesis, emblemă de jar nestins purtat de Prometeu spre oameni, ca pe un dar ales din vatra zeilor... “Nu-l văd și nu-l ating – dar este,/ nu urc, dar el mă ia pe creste,/ nu-i foc, dar arde nevăzut/ și cântă disperant și mut.// Mi-e mire fără legământ/ și cer imens, fără pământ,/ drag mort din patima mea vie...// El?// Eu!// Poemul – când mă scrie!” („Identitate”).
Dar, ca și Prometeu, poeta se sfâșie lăuntric, purtându-și darul ca pe un strigăt de sânge, izbucnit din ciugulirea sufletului de către devastatoare păsări de pradă: “Emoțiile –/ păsări de pradă/ îmi ciugulesc sufletul,/ altminteri/ înfruptându-se cu hoituri,/ se bucură acum de vietate...// Țipă,/ bat din aripi/ și se șterg de sângele lui cenușiu/ pe hârtia/ pe care scriu!// Sunt spectator –/ privesc înlăuntrul meu/ acest spectacol devastator/ și mă bucur...// Poate de-aceea/ sufletul se reface îndatorat/ pentru fericirea sadică/ de-a fi torturat,/ de-a fi sfâșiat de viu/ pe hârtia/ pe care scriu!” ( „Spectator”)... autoarea fiindu-și ei-însăși spectator al procesului creației, al acestui “măcel” izvoditor de verb poetic și de alb-albastru vers luminător.
Afectivitatea, măcinată în vămile văzduhului dintre Pământ și Cer, ajunge în calea oamenilor ca o sacră pulbere dureros răscolită de vântul și ploile indiferenței, orbire a celor de jur-împrejurul tainei care nu se lasă dezghiocată prea lesne, păstrându-și neatins și necunoscut miezul de mântuire („Nerecunoștință”, “Mirele de cenușă”, “Lacul și piatra”, “De-a nisipul”).
Doar cuvântul prin duh, marele Cuvânt silabisit în formele de expresivitate artistică ale creatorilor acestei lumi, poate aduce mângâiere și înveșnicire (“Sub celălalt cer”, “Eu și cărțile”).

– „Regele Praf”:
Puterea cuvântului omenesc, „fărâmă” din marele Cuvânt divin, rezidă în mirajul liric al Poeziei, ca Verb creator (“Fărâmă”). Limbajul primordial, fără de cuvinte, ci format doar din manifestări fruste, rupte din natură, din sufletul omului, se îmbină cu mai multe alter-ego-uri, precum cu fațetele necunoscute ale subconștientului multiplu, îmbătându-se de acel „alb” (“Urma de sare”), urmă nescrisă a lacrimilor vărsate sau a celor ce ard pe dinlăuntru, sculptându-o pe autoare ca pe o nouă Ana a lui Manole, cu dalta durerii înmuiată în otrava ispitei dezmărginirilor... („Venind pe totdeauna”: „El se numea Manole/ Iar plânsul meu zadarnic/ El meșteri avea nouă/ Să urce zidul harnic// Eu doar iubirea surdă/ Neauzind minciuna/ Venind pe ploi și viscol/ Venind pe totdeauna// El se numea Manole/ Să urce monastire/ Din ruga mea curată/ Din trupul de jertfire// El se numea Manole/ Nebun trufaș chiar până/ Ce-naltele cupole/ Îl pedepseau țărână”).
Neiubitoare a monstruozităților istoriei („Sub sigla lui M”), autoarea, purtătoare a comorii uimirilor de început, insomniacă (“Fără pleoape”) și lucidă, mult prea lucidă, dureros-înmiresmat de lucidă pentru lumea aceasta plină de “tină” (“Sub palidă lumină”: „De taină regăsirea mă-nfășoară/ Cu aerul necoaptelor iubiri/ Urcând spre cer albastrul de povară// Mă tem deasupra sângelui să strig/ Când băncile prelinse în pământ/ Înmuguresc lovite cast cu frig// Iar umbra iernii râde cu un ochi/ Și plânge cu un altul aburit/ Că nu-mi mai e pe rouă-ngăduit// S-alerg decât sub palidă lumină/ Să-mi spăl în urmele de-ndrăgostiți/ Pașii bolnavi de lumea ca o tină”), se regăsește („Copac în deșert”) într-o retractilă recluziune, jelind cu “bocetul de Marie”, mereu, „ChristoPoemul”.
Angoasa golului, praful deșertului, “lăuntrul tulbure” al ființei lipsite de un ascuns rost al vieții, de un orizont metafizic al inimilor “preamărind greața”, de un sens divin al existenței umane, toate se răsfrâng în cupola de praf nihilist al lumii în care ne zbatem ca într-o vale a umbrelor și a plângerii. Omul devine un “copac umblător”, “către tărâmul lui Dumnezeu”, din păcate “cu disperare chematul/ până acum neaflat” („Copacul umblător”).
Mult prea atentă la mișcările sociale („Nici vorbă de ecou”), intransigentă cu mizeria (“În semantica deșertului”), de orice fel ar fi aceasta („Din altfel de iarnă”), poeta se retrage pe tărâmul infailibil al Cuvântului vindecător („Pentru plânsul de întreținere”, “Martiriu”, “Țigănească”, “Poeziua”, “Ploaia de zeu”, “Bietul Poetul”, “Animalul sufletului și pasărea”), proteguitor, cauterizând răni cu lama bisturiului privirii exterioare („Peste toate doar văzul”) sau cu flacăra sfredelitor-orbitoare a aparatului de sudură al sufletului („Ce se petrece înăuntru”), care e transformat într-o „cameră vie de luat vederi/ .../ Acolo lucrează Dante/ Goya/ Și Hieronimus Bosch...”

– „Doamna Bonsai/ Madam Bonsai”:
Suprapunerea aproape perfectă a autoarei (autoare – Madam Bonsai... memento, sintagma flaubertiană „Madame Bovary c’est moi”...) pe tiparele Poeziei, e firească și previzibilă... „Să cunoști/ prin cenușă/ tot gustul nimicniciei,// să nu-ți fie/ niciunde locul,/ ca unic simț să ai doar focul,/ combustia lui bizară/ cu limbi jucăușe,// ah, nevorbind nici o limbă/ decât a Poeziei!”(„Ca unic simț să ai doar focul”).
Temperament ardent, vulcanic, spontan și sincer, totodată, loial și dăruit Cuvântului, scriitoarea Passionaria Stoicescu are o propensiune de complementaritate în aplecarea tandră spre culorile neutre sau reci, cum este, de exemplu, culoarea albastră... întrețesută inefabil, ca suport cromatic de susținere, și în poemul „Portret în albastru”: „Port Baikalul sub pleoape/ să mă apere de imensitate,/ de cerul ca o mare întoarsă/ în care zbor acum.// Gândul fuge albastru,/ stewardesa poartă o tocă albastră,/ sângele bate tactul albastru...// Printr-o coincidență firească/ pictorul mi-a făcut într-o seară geroasă/ un portret în albastru.”
Ioan Holban (în Revista “Cronica”, nr. 11, din 1987) accentuează această stare de voluptate, prin învăluire cromatică, a sinelui afectiv al autoarei, afirmând: “Jocul cromatic din versurile Passionariei Stoicescu se îndepărtează de norme, negându-le, desfăcându-le aparența pentru a descoperi o dimensiune tragică: tratamentul albastrului și albului – culorile predilecte ale autoarei – ce marchează prezența acelui fior tragic, consubstanțial poeziei adevărate…”

– „Regele Praf”:
Sculptând silabele omenești, așa precum ai sculpta o frunză din arborele vieții, autoarea închide cercul nașterilor și al Renașterii („Sculptând frunza”), precum închide coordonatele Spațiului-Timp, ținând în poală, ca pe un glob pământesc, sui-generis, capul unui copil drag (“Mângâind continente”), prin care Pământul, acest lăcaș al oamenilor și al tăcerii, al fiarelor și al norilor, rămâne, pentru totdeauna, nemuritor, înveșnicindu-se în puritate și esență.
De un umanitarism dens, adânc, scriitoarea Passionaria Stoicescu simte, aproape visceral, tristețea valorilor autentic umane tratate cu superficială indiferență de către reprezentanții tehnicii și ai așa-zisului „progres civilizator”, lipsit de miez ontologic („Un preț de nimic”).
Obsesia plenitudinii într-un problematic „azi” lasă dâre adânci în sufletul rebel, proaspăt ca o petală de floare aburită de roua nadirului, pentru că acesta nu-și poate asuma nici resemnarea ori smerenia și nici uitarea. Învăluiți în măreție, oamenii, acești pelerini tainici, sunt supuși timpului și schimbărilor acestuia, în pofida arzătoarei lor aspirații spre neschimbare, spre statornicie și constanță în toate: sentimente, vârstă, viziuni (“Atom de praf în univers”, „Pustiul e promițător”).

*

Lumina charismatică a celor două volume de versuri, „Doamna Bonsai/ Madam Bonsai” și „Regele Praf”, răsare din însuși visul zidit în ele, ca o nouă Ana a lui Manole, umbră de foc zămislind rugi de chilie nemărturisită.
Alături de întreaga amplă operă a scriitoarei Passionaria Stoicescu (poezie, proză, traduceri, literatură pentru copii), aceste volume de versuri reprezintă doi piloni de marcă ai edificiului poetic, generator de policrome universuri interioare, de seisme de lavă a inimii măcinate în morile vieții și ale lumii acesteia, spre a deveni, așa cum spune Kahlil Gibran, o făină potrivită pentru pâinea îngerilor.
Creația lirică a Passionariei Stoicescu a fost abordată de istoricii și criticii literari în mod asiduu și admirativ. Iată câteva exemple – Ion Arieșanu afirma, în Revista “Orizont”, nr. 19, din 1988: “Poetă al cărei patetism cenzurat devine uneori dramă lirică, poetă luminoasă, în ciuda unui scepticism structurat, scriind o poezie de răbufniri pasionale, dar și de notații lucide și de meditație existențială, Passionaria Stoicescu și-a definit un stil, o personalitate, la care poezia devine sentiment direct, frust, plenar și cânt patetic. (...) Între extreme, poeta se simte sincer bine și se regăsește mereu pe sine, gravă și gingașă, ironică și sentimentală, lucidă și tandră.”
Jakobson numea limbajul literar ca fiind „funcția poetică a vorbirii”. În special în poezie accentul cade pe așa-numita “orientare către expresie”. După cum mărturisea și Boris Tomașevski, în “Teoria literaturii. Poetica”, se trece astfel „printr-o involuntară percepere a expresiei, adică devenim sensibili la cuvintele care intră în componența expresiei și la amplasarea lor reciprocă”.
În același sens, literat și filosof, Alain reliefa convingător: “Poezia este cheia ordinii umane…”
Passionaria Stoicescu, poetă și prozatoare, înțelege perfect această desfășurare de trăiri și atitudini creatoare, de căutări și izvodiri de cuvinte, realizând printr-un deosebit har propriu “construcția artistică a materialului verbal”, în viziuni de o valoare complexă.
Așa după cum remarca și criticul literar Alex. Ștefănescu (în Revista „România Literară”, nr. 7, din 1990), „Passionaria Stoicescu are o mare dexteritate a scrisului – seamănă cu un pianist care se joacă plimbându-și degetele pe clape. (...)”.
Iar Florentin Popescu scria, în “Portrete în peniță“, 2009: “Lipsită de prejudecăți în ce privește formulele poetice, Passionaria Stoicescu abordează cu dezinvoltură cele mai variate registre – de la poezia clasică, având ritm și rimă, până la versul de meditație, enunțiativ-filosofic, capabil să sugereze gânduri adânci și să lase, pe de altă parte și imaginația lectorului să ducă mai departe construcția lirică. De aceea, versul său pare a fi fost scris nu după cine știe ce căutări, ci de la prima fluturare a aripii inspirației – ceea ce îi conferă inegalabilul farmec al spontaneității…”
Scriitoare de anvergură, Passionaria Stoicescu se prezintă cititorilor ca o puternică personalitate artistică, de o arzătoare forță vitală, de o umanitate izbăvitoare, de neînvins, de neîngenuncheat în lupta ființei ontologice cu efemeritatea acestei lumi.




PERSIDA RUGU

Cluj-Napoca,
15 Ianuarie 2016



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu