PROF. UNIV. DR.
IOAN RADU,
O PERSONALITATE ŞTIINŢIFICĂ
MARCANTĂ
ÎN PSIHOLOGIA CLUJEANĂ
PROF. UNIV. DR.
IOAN RADU,
O PERSONALITATE ŞTIINŢIFICĂ
MARCANTĂ
ÎN PSIHOLOGIA CLUJEANĂ
motto:
“Scopul suprem al
psihologiei îl constituie cunoaşterea omului şi sprijinul oferit
acestuia în diferite situaţii de viaţă, de-a lungul ontogenezei.
Atracţia psihologiei a fost şi va rămâne OMUL.”
Prof. univ. dr. IOAN
RADU
Născut
la 15 August 1925, în localitatea Petea de Câmpie, judeţul Mureş,
profesorul universitar doctor Ioan Radu, licenţiat al Facultăţii
de Litere şi Filosofie din Cluj, şi-a petrecut ucenicia în preajma
unor mari dascăli ai Universităţii clujene, avându-i ca profesori
pe Lucian Blaga, D. D. Roşca, Eugeniu Speranţia, Florian
Ştefănescu-Goangă ş.a. O experienţă deosebită, în acest sens,
a constituit-o succesul repurtat de activitatea desfăşurată, ca
student, la cursurile şi seminariile lui Lucian Blaga. Marele
filosof preda, de-a lungul anilor, cursurile de „Geneza
metaforei şi sensul culturii” („Trilogia culturii”), „Despre
conştiinţa filosofică” („Trilogia cunoaşterii”), „Aspecte
antropologice” („Trilogia cosmologică). Fapt
important, conform mărturisirii colegilor, lucrarea „Momentul
Galileo Galilei şi ştiinţa modernă”, avându-l
ca autor pe Ioan Radu, a atras încă de la început atenţia şi
preţuirea lui Lucian Blaga, prin pregătirea ştiinţifică şi
filosofică a tânărului student, autor al lucrării, prin
maturitatea şi limpezimea de cristal a gândirii, prin înţelegerea
profundă a problemelor, prin formulările clare şi juste ale
acestora, într-un cuvânt prin descoperirea unei puternice forţe de
exprimare în domeniile respective de specialitate.
De
la aceşti minunaţi îndrumători spirituali, pe care i-a avut ca
mentori în anii de studenţie, profesorul universitar doctor Ioan
Radu a reţinut „spiritul de geometrie” (tehnicile metodologice,
prelucrarea datelor) şi „spiritul de fineţe” (capacitatea de
empatie, stabilirea unei comunicări interumane armonioase, înalta
vibraţie umană), spiritul de fineţe fiind consecutiv celui de
geometrie, trăsături definitorii prezente în întreaga sa carieră
didactică şi manifestate atât în lucrările de specialitate, în
experimentele psihologice, în profesoratul cotidian la Catedra de
Psihologie a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei,
din cadrul Universităţii clujene „Babeş-Bolyai”, cât şi în
cărţile de profil publicate de-a lungul anilor, în volumele
proprii şi în volumele colective de referinţă: „Probleme
psihologice ale predării matematicii şi fizicii”
(1958); „Pedagogia”
(1960); „Psihologie generală”
(1960); „Pedagogia” (ed.
II, 1962); „Psihologia pedagogică”
(1963); „Pedagogia”
(ed. III, 1964); „Introducere
în psihologia experimentală şi statistică” (1967);
„Psihologia pedagogică” (ed.
II, 1967); „Creativitate, modele,
programare” (1967); „Psihologia
învăţării” (1969); „Conţinutul
şi procedeele programării pedagogice” (1972);
„Psihologia şcolară” (1974);
„Psihologie generală” (ed.
II, 1976); „Examenul psihologic la
intrarea în clasa I” (1976);
„Pedagogia” (ed.
IV, 1979); „Studii de psihologie
şcolară” (1979); „Psihologie
socială” (1981); „Comunicare
şi limbaj.Psihologia educaţiei şi dezvoltării” (1983);
„Experienţă didactică şi
creativitate”, în colaborare cu
Miron Ionescu (1987); „Introducere în
didactică” (1988); „Introducere
în psihologia contemporană”, în
colaborare cu Mircea Miclea (1991); „Metodologie
psihologică şi analiza datelor”, în
colaborare cu Mircea Miclea (1993); „Psihologie
socială”, în colaborare cu Petru
Iluţ (1994); „Didactica modernă”,
în colaborare cu Miron Ionescu (1995);
„Dezbateri de didactică modernă”
(1997); „Studii
de didactică aplicată” (2001) ş.a.
De-a
lungul vremii, numeroase şi importante au fost articolele, studiile,
cercetările experimentale şi sintezele de specialitate, publicate
în revistele de profil din ţară, aşa cum se pot enumera o parte
dintre acestea: „Despre unele greşeli
tipice în asimilarea algebrei elementare” (1953);
„În legătură cu formarea
priceperilor şi deprinderilor matematice la elevi”(1958);
„Problemele determinării tipurilor de
activitate nervoasă superioară la elevi” (1958);
„Formarea deprinderilor de autocontrol
în procesul instruirii practice a elevilor” (1962);
„Legătura dintre cunoştinţele
teoretice şi activităţile practice ale elevilor” (1962);
„Unele aspecte psihologice ale
instruirii programate” (1963);
„Impactul informaticii asupra
procesului de învăţământ: de la instruire programată la
instruire bazată pe calculator” (1987),
precum şi multe, multe altele.
Pe
parcursul carierei didactice, a colaborat cu prestigioase
personalităţi de marcă în specialitate, printre care amintim pe
Florian Ştefănescu-Goangă, pe Alexandru Roşca (timp de cinci
decenii), pe Nicolae Mărgineanu (în cercetarea elementelor de
psihometrie, în analiza factorilor psihici etc.), pe Vasile Pavelcu
(Universitatea din Iaşi), pe Dumitru Salade (în probleme de
psihologie şi pedagogie şcolară şi educaţională) ş.a.,
parcurgând, în peisajul şcolii clujene de psihologie, întreg
eşafodajul ierarhiei universitare contemporane: asistent
(1949-1956), lector (1956-1966), conferenţiar (1966-1977), profesor
universitar şi conducător de doctorate (1977-1995), profesor
consultant (din 1995), prezentându-se în permanenţă la cotele
maxime ale ţinutei intelectuale şi morale, ale exigenţei valorice,
bucurându-se de o înaltă prestanţă profesională şi o
autoritate didactică de nezdruncinat.
Ca
discipline de specializare, profesorul doctor Ioan Radu a abordat şi
a cercetat aspecte diverse şi moderne ale psihologiei, filosofiei
culturii, psiho-sociologiei; astfel, un filon caracteristic îl
reprezintă etnopsihologia, ca parte integrantă a psihologiei
sociale, studiul detaliat al profilului spiritual al unei comunităţi,
specificul psihologic al unui popor, ca grup compact, ca macrogrup
social, spre deosebire de psihologia de laborator, în care grupul de
subiecţi constituie un microgrup social. Metoda de cercetare a
macrogrupului social rămâne, mai ales, grila
de comparaţie. Amintind de aria
cognitivă a scrierilor lui Mircea Eliade, etnopsihologia îşi are
un punct de obârşie şi în cercetările sui-generis
ale creaţiei blagiene, întrucât,
după spusele proprii, Lucian Blaga i-a fost şi i-a rămas mereu un
maestru sufletesc.
Printre
colegii pe care i-a avut, de-a lungul anilor de şcoală, profesorul
Ioan Radu îşi aduce aminte, cu multă emoţie, lumină şi cădură
sufletească, de – ulterior – filosoful şi teologul Andrei
Scrima, de dialogurile interesante şi deosebite pe care le purtau,
de admiraţia reciprocă în ceea ce priveşte achiziţiile obţinute
în domeniul cunoaşterii general-umane, precum şi a bucuriei
afirmării acestei puteri de cunoaştere în viaţă, a traducerii ei
în idei, în fapte, în realizări, în comportamente izvorâte din
conştiinţa unei apartenenţe universale, ca om teandric,
înduhovnicit (această „trestie gânditoare...”, după cunoscuta
sintagmă a lui Blaise Pascal), a creatorului de valori.
Promotor
fervent al psihologiei clujene şi, în sens larg, al psihologiei
româneşti, cunoscut şi apreciat şi peste hotare, profesorul
universitar Ioan Radu a colaborat cu psihologi din Franţa, Polonia,
Belgia (avându-l ca mentor ştiinţific de peste hotare pe
profesorul Faverge, matematician şi psiholog, specialist în
ergonomie, din Bruxelles), fiind în acelaşi timp membru activ al
Academiei din New York (din anul 1994), precum şi membru al
International Association of Applied Psychology.
Şef
al Catedrei de Psihologie, între anii 1975-1977, reluând această
funcţie după anul de graţie 1990, când a reînfiinţat catedra şi
secţia de Psihologie a Facultăţii clujene, din cadrul
Universităţii „Babeş-Bolyai”, profesorul doctor Ioan Radu a
fost şi redactor-şef al Revistei de Psihologie, editată de
Academia Română şi al versiunii acesteia în limbi străine
(„Revue Roumaine des Sciences Sociales, Série de Psychologie”,
1981-1991). Totodată, a fost şi redactor principal al Revistei
„Studia Universitatis Babeş-Bolyai” (1990-1995), „Seria
Psychologia-Paedagogia”, precum şi expert UNESCO, activând cu
numeroase participări la congrese internaţionale, conferinţe,
simpozioane, forumuri, seminarii de profil, care i-au amplificat aria
de relaţionare profesională, realizând astfel colaborări de
prestigiu în domeniul psihologiei teoretice şi aplicate. Astfel, a
avut o amplă colaborare de specialitate cu psihologi şi
matematicieni de la Catedra de Psihologie a Universităţii din
Bruxelles etc.
Activitatea
profesorului universitar doctor Ioan Radu reprezintă o punte
de legătură între vechea generaţie
de psihologi şi psihologii tineri, sfărâmând şi anihilând
astfel consecinţele nefaste pe care le avusese de suferit ştiinţa
psihologiei, în anii vechiului regim, prin traversarea conului de
umbră al perioadei 1978-1989.
Mentor
de şcoală, după Revoluţia din decembrie 1989, profesorul Ioan
Radu a înălţat, ca un autentic Prometeu, flacăra reînvierii ca
ştiinţă a psihologiei în Universitatea clujeană; a format noi
cadre de înaltă ţinută ştiinţifică, a deschis porţile unor
noi specializări în domeniu, pe bazele aceleiaşi seriozităţi în
cercetare care l-a caracterizat întotdeauna.
Profesorul
Ioan Radu afirmă: „... fiecare
generaţie, fiind centrată pe sine, este mereu tentată să creadă
că ştiinţa, istoria, începe odată cu ea, că ea singură este
deţinătoarea adevărului, în timp ce generaţiile precedente au
trăit în eroare... În timp, se constată însă faptul că
adevărul, care părea iniţial un paradox, devine o banalitate şi
apoi, uneori, o prejudecată... Fiecare generaţie reprezintă,
întotdeauna, un moment important în istoria ştiinţei, în
continuitatea cunoaşterii umane...”
Neobosit
întemeietor şi organizator de şcoală psihologică actuală, având
o personalitate plină de înţelepciune, de perseverenţă, de
generozitate şi căldură umană, dar şi de rigurozitate şi
fermitate didactică, profesorul universitar doctor Ioan Radu a repus
pe culmile cogniţiei şi meta-cogniţiei jaloanele construcţiei
psihologiei, ca ştiinţă în continuă afirmare şi dezvoltare, pe
tărâm clujean contemporan.
PERSIDA
RUGU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu