MIHAIL NEMEŞ - Autoportret
motto:
... “mulţumit sufleteşte de realizări
şi împliniri, am căutat
tot timpul să-mi fac datoria faţă de instituţia
în care am crescut,
am muncit, am trăit şi am iubit-o, Opera Română –
Cluj.
Urez din inimă acestei instituţii în
prezent şi viitor, mari
realizări şi succese în slujba iubitorilor de artă
şi frumos –
pentru o viaţă cât mai fericită a celor care ştiu
să o aprecieze la
justa ei valoare...”
MIHAIL NEMEŞ, Cluj-Napoca, 29
iulie 2002.
Suflul cald,
luminos, echilibrat în adâncul său mister, cu tentă
neo-impresionistă, te întâmpină covârşindu-ţi sensibilitatea,
învăluindu-te până la asimilare, magnetizându-ţi privirea cu
marca talentului său plastic… Aceasta rămâne atmosfera fastuos
trăită în faţa tablourilor pictorului şi scenografului clujean
Mihail Nemeş (1 mai 1922, Boteni,
Cluj – 15 iulie 2006, Cluj-Napoca).
Lumea pe care o
prezintă autorul tablourilor expuse în atâtea şi atâtea
expoziţii, în ţară şi în străinătate, lume iscată parcă
dintr-o inimă caldă ca miezul de aur al soarelui, ne învăluie
într-o notă mereu proaspătă, de rotunjime firească, zămislită
într-un iezer de prea-plin sufletesc, precum o flacără de veşnicie
împlinită real-miraculos în lacrima noastră. Cromatica vine din
adâncurile vii ale unei viziuni artistice generoase, însetate de
lumină, de cer, de infinit.
Natura, ca şi
omul, sunt permanent într-o facere şi re-facere unitară, într-un
dincolo adus hic et nunc, aproape de noi, în
mod paradisiac. Până şi văzduhul e prins în clipa sa eternă de
tăcut echilibru. În toate există un suspense al
respiraţiei, produs nu de angoasa existenţială, ci de împlinirea
întregului cel hărăzit cu sens, de credinţa devenită vizibilă,
de convingerea stră-luminoasă că totul este împlinit, că
viziunea e adusă la forma sa de puzzle re-întregit, de
univers în forma sa conştient edenică.
Lumina
izvorăşte din interior, un interior care se mută parcă în ochiul
celui care priveşte, transfigurând pământul prin certitudinea
mântuirii. Anxietatea dispare, risipită fără de urmă într-o
linişte transparentă care inundă viaţa ce pulsează adânc între
ramele tablourilor. Anotimpurile se perindă într-o curgere senină,
precumpănind cele plenare vital, cele fără echivoc (verile,
iernile).
O vară
rotunjită în sine, împovărată uşor de culorile de început ale
toamnei, legănată de vântul aducător de nori, se spulberă într-o
lumină indicibilă...
Griul,
cenuşiul ori maroniul peisajului sunt nuanţe (a se citi stări)
perisabile, cotropite intrinsec de o ceţoasă lumină care se
deschide privirilor tot mai mult, tot mai adânc, tot mai covârşitor.
Starea
de forţă pe care o emană pânzele este indestructibilă. Ele te
primesc prudent, cu o expectanţă stranie, care te determină să te
laşi cuprins de jur-împrejurul lor în care, odată intrat,
descoperi încet, încet, ca pe o tăinuită comoară, lumina de
dincolo de forme. Ea este acolo şi ţi se relevă doar după ce
te-ai strecurat printre celelalte culori, pe lângă toate tuşele de
nuanţe, pentru a o găsi şi a o descătuşa din sine însăşi.
Rareori îţi este dat să vizualizezi, să te „înfrupţi”
ideatic şi afectiv dintr-o pictură care ţi se descoperă în
trepte de adâncime spaţio-temporală, provocându-ţi stări
emoţionale diferite, crescând în intensitate până la o contopire
interioară cu tabloul. Acest fapt denotă o pictură vie, pe care o
poţi cunoaşte aşa precum ai cunoaşte sufletul unui om, care ţi
se dezvăluie în timpi diferiţi, în moduri diferite...
Anotimpurile
sale se cheamă unul pe celălalt, într-o horă
pământean-nepământeană. Totul se petrece ca într-o nouă
geneză, în care puterea creatorului se face simţită din plin.
Forţa sa ceresc-telurică, zămislitoare de neaşteptate lumi, de
ţinuturi ferme, de pământuri pline de sevă, de înfrunzite văi
şi înmiresmate dealuri, de orizonturi împlinite, dătătoare de
rod, răzbate din fiecare pânză, a fiecărui anotimp.
“Iernile”
mihailnemeşiene au puritatea primelor zăpezi… Senzaţia de
prospeţime depăşeşte cadrul plastic, cuprinzându-te cu gingăşie
în frăgezimea scârţâitoare şi pufoasă a unui omăt de început
de lume. Îţi vine să atingi neaua, cu trăirea şi înfiorarea
realului în epidermă. Ochiul, cucerit de răcoarea palpabilă,
sesizează taina alunecării zăpezilor din tablou. Ninsorile sale au
inefabilul şi, totodată, bogăţia şi densitatea purităţii de
parcă din prea-plinul lor, mocnind imploziv, ar izbucni în noi,
empatic, mugurii sevei de mâine.
Prospeţimea
respiraţiei zăpezilor, “drumul spre iazuri”, mărginit de ape
calme, de pante umbroase, de calde umbre cromatice, de un orizont
sidefat în lumina cernută parcă printr-o sită de mătase, a
amiezii, cărăruia şerpuită printre arbori înverziţi, ducând
spre o zarişte albăstruie a orizontului vălurit de linia cerului
cel îngemănat cu pământul, toate acestea devin teme picturale
care îţi atrag magnetic privirea până la o completă absorbire în
peisaj.
Alteori, o
amiază caldă, de toamnă precoce, revarsă mestecenii într-un
crâng…
Marea, cu bărcile trase
pe nisip, deschide orizontul, dezmărginindu-ne…
Debordând
vegetal, te atrag şi naturile statice, tablourile cu felurite flori
(“Floarea-soarelui”, “Irişi”, “Buzdugani”,
“Gura-leului”, “Trandafiri”, “Flori de câmp” ş.a.),
îngemănate în felurite vase de lut, desprinse parcă din natura
vie chiar în secunda anterioară privirii; îmbinate uneori cu
planturoase fructe, ele exultă de vivacitate şi de o bucurie calmă,
adâncită în sine asemenea unei dăruiri complete, impregnate de o
aură a unei forţe tăcute, misterioase, venind din profunzimi
neştiute, o forţă care, în pofida oricărei vitregii, nu piere
nicicând. Este un mesaj intrinsec artei plastice a pictorului Mihail
Nemeş, mesaj demn de a fi reţinut în această lume dominată de
entropie. Florile, prin abundenţa lor de nesfârşită sevă
generatoare şi susţinătoare de viaţă, emană mai multă
certitudine, speranţă şi dăinuire decât atâtea şi atâtea
umbre de amiază ori de seară gonite pe străzi de cavalcada sonoră
a instabilităţii şi a vremelniciei.
Privirea sobră,
uşor detaşată, dar atotcuprinzătoare şi înţelegător-lucidă
din “Autoportret”, te urmăreşte de-a lungul drumeagului
sufletesc al periplului plastic...
“Autoportretul
în oglindă” redă o atitudine calmă, concentrată în sine, a
autorului, cu penelul ţinut transversal pe linia pieptului, cu
paleta de culori sprijinită odihnitor de cealaltă mână, cu
privirea directă, învăluitor-adâncă, străpungându-ţi carcasa
indiferenţei, până la a te atrage, convingător, într-un dialog
mut, însă viu, fiinţial, cu atât mai bogat în semnificaţii, de
dincolo de cuvinte…
Celelalte
portrete, create de-a lungul anilor (“Portret de copil”, “Portret
în tuş” etc.), completează galeria umană a spaţiului de graţie
iscat din eterul artei, de către pictorul Mihail Nemeş.
Alte tablouri,
printre care şi “În atelier”, induc privitorului atmosfera de
lucru în care s-au ivit, discret şi parcimonios, dar atât de
solar, aceste linii de forţă interioară şi de echilibru plastic.
Tuşele imprimă veridicitate compoziţiilor, alcătuind realităţi
suprapuse realităţii, înnobilate cu măreţie şi calm, prin
puterea verbului demiurgic, profund creator, concretizat sui-generis
în imagine.
Echilibrul
constant, lumina perpetuă, fermitatea încrederii optimizante în
viaţă, propensiunea continuă spre “excelsior”, sunt
caracteristici de bază ale creaţiei plastice a pictorului Mihail
Nemeş.
O tensiune
inerentă marilor creaţii şi intrinsecă oricărei lumi terestre
răzbate din adâncuri, domolită însă armonios şi înălţată
aristocratic spre partea benefică şi luminoasă, aurorală, a
existenţei umane.
Mihail Nemeş,
pictor scenograf, absolvent al Institutului de Arte Plastice “Ion
Andreescu”, din Cluj, promoţia 1948-1952, i-a avut ca profesori pe
C. Bogdan, A. Ciupe, Romul Ladea, W. Wiedmann (“care a fost
îndrumătorul său de bază, care l-a învăţat multe din tainele
artei scenografiei”, după spusele autorului) ş.a. Fiind
concomitent şi pictor şi scenograf, de-a lungul a 40 de ani de
activitate artistică, alături de alţi colegi scenografi, cum erau
Silviu Bogdan, Gh. Codrea, Valer Vasilescu ş.a., a cunoscut
realizări de prestigiu, atât în Opera clujeană, cât şi în
Teatrul clujean.
A realizat
scenografia, decorul, viziunea costumelor, ale unui impresionant
număr de spectacole, printre care s-au numărat şi următoarele
montări de operă şi balet: 1954, “Rusalka”, A. S.
Dargomâjski; 1955, “Mireasa vândută”, B. Smetana; 1962,
“Răpirea din Serai”, W. A. Mozart; 1963, “Văduva
veselă”, F. Lehár; 1964, “Pădurea vulturilor”,
Tudor Jarda; 1964, “Pană Lesnea Rusalim”, Paul
Constantinescu; 1967, “Manon Lescaut”, G. Puccini;
1967, “Giselle”, Petit Pas, A. Ch. Adam; 1967,
“Pescuitorii de perle”, G. Bizet; 1973, “Horia”,
Nicolae Bretan ş.a.
Ca montări de
teatru, în perioada anilor 1956-1962, pot fi amintite, selectiv:
“Doctor în filosofie”, B. Nuşici; “Oaspeţi
nepoftiţi”, M. Stehlik; “Omul cu mârţoaga”, Gh.
Ciprian; “Slugă la doi stăpâni”, Carlo Goldoni; “George
Dandin (Soţul păcălit)”, J. B. P. Molière; “Dragostea
Anei Berezko”, V. Postelnico; “Misterul de la Hotel
Poiana”, Ion Atanasiu, S. Rudeanu; “Conştiinţa furată”,
T. Buşecan; “Filumena Marturano”, Eduardo De Filippo;
“Domnişoara Nastasia”, G. M. Zamfirescu; “Suflete de
hârtie”, Donovici; “O scrisoare pierdută”, I. L.
Caragiale; “Hotel Astoria”, Stein; “Mireasa
desculţă”, Sütö Andras; “Vulpea şi strugurii”,
G. Figueiredo; “Nunta lui Figaro”, Pierre Beaumarchais;
“Partea leului”, Constantin Teodoru; “Titanic Vals”,
Tudor Muşatescu; “Dragoste târzie”, A. N. Ostrovski;
“Surorile Boga”, H. Lovinescu; “Fiul rătăcitor”,
Z. Ranet; “Omul care aduce ploaia”, Richard Nash;
“Nevestele vesele din Windsor”, W. Shakespeare; “Moartea
lui Tarelkin”, A. V. Suhovo-Kobîlin; “O nuntă mare”,
N. Simon; “Mizerabilii”, V. Hugo; “Chef boieresc”,
M. Zsigmond; “Un musafir picat din cer”, S. Karoly;
“Tache, Ianke şi Cadâr”, V. I. Popa; “Ecoul
îndepărtat”, Sava Golovanski; “Umiliţi şi obidiţi”,
A. N. Ostrovski; “Celebrul 702”,
Alexandru Mirodan; “Neamurile”, Teofil Buşecan;
“Vicleniile lui Scapin”, J. B. P. Molière; “Maria”,
V. Iosif; “Băieţii veseli”, H. Nicolaide; “Corb
la corb nu scoate ochii”, A. N. Ostrovski, “Mi se pare
romantic”, Radu Cosaşu ş.a.
A perfectat
scenografia pentru zece spectacole la Teatrul Maghiar de Stat,
Cluj-Napoca (1974-1982), precum şi pentru 32 piese clasice şi
contemporane la Teatrul de Stat din Turda (1956-1962), judeţul Cluj.
Comentarii
critice elogioase i-au fost aduse, în presa de specialitate a
vremii, de către Emiliu Dragea (1964), Enea Borza (1968), Mircea
Ţoca (1986), Negoiţă Lăptoiu (1999) şi mulţi alţi critici şi
istorici de artă plastică, din ţară şi din străinătate.
Pictorul şi
scenograful Mihail Nemeş a participat la numeroase expoziţii de
grup şi personale: Cluj (1947, 1975), Bistriţa-Năsăud (1973), Dej
(1980), la expoziţiile judeţene de artă plastică ale Filialei
U.A.P. Cluj (1955-1965; 1982-1989), fiind membru al U.A.P din
România, Filiala Cluj. De asemenea, a fost prezent, repurtând un
succes deosebit, la expoziţiile de scenografie, atât la cele cu
caracter local, Cluj (1969, 1975, 1976), cât şi la cele cu caracter
republican, Bucureşti (1970-1980). Din anul 1982, este prezent la
expoziţiile anuale ale grupului de la Calica, deschise la Casa
Universitarilor, din Cluj-Napoca.
În anul 1990,
a pictat, în Paris, Capela Misiunii Greco-Catolice, la sfinţirea
căreia au participat mari personalităţi oficiale, ale vremii, din
Franţa şi România.
Numeroase
lucrări de pictură ale lui Mihail Nemeş sunt păstrate în
colecţii muzeale şi de stat din Cluj-Napoca, Bucureşti, Turda,
Bistriţa-Năsăud, Dej, Tulcea etc., precum şi în colecţii
particulare din România, Franţa, Italia, Spania, Elveţia, S.U.A.,
Germania, Ungaria, Canada, Chile ş.a.
Distins, de-a
lungul vieţii, cu numeroase premii, diplome, ordine, decoraţii şi
medalii, scenograful şi pictorul Mihail Nemeş s-a bucurat şi de
primirea Trofeului “Lya Hubic”. Oameni de aur ai
operei, în anul 2003. Tot în acelaşi an, a fost distins cu
Ordinul Naţional “Pentru Merit” în Grad de Cavaler, 2003.
În semn de
recunoaştere a contribuţiei excepţionale în profilarea culturii
artistice a generaţiilor de studenţi clujeni, pentru prestigioasa
carieră artistică şi didactică, în ţară şi peste hotare, prin
care s-a contribuit la creşterea prestigiului şcolii româneşti,
Senatul Universităţii “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, sub
conducerea Preşedintelui Andrei Marga şi a Rectorului Nicolae
Bocşan, în şedinţa desfăşurată în data de 1 martie 2005, i-a
conferit lui Mihail Nemeş titlul de “Profesor Honoris Causa” al
Universităţii clujene.
Universul
plastic al lui Mihail Nemeş se constituie într-un întreg palpitând
de viaţă, de putere demiurgică şi căldură umană, de rafinată
expresivitate artistică. Drumurile care se deschid în tablourile
sale sunt cărări proteguite de un Duh sacru şi sacralizant… “şi
Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor…” (Geneza I, 2).
O armonie
adâncă, întru sine, se desprinde din marele Har, reflectându-se
în tot, în toţi şi în toate, o armonie între sine şi lume,
între sine şi ceilalţi, o căutare şi o regăsire a echilibrului
existenţial primordial.
PERSIDA
RUGU
BIBLIOGRAFIE
SELECTIVĂ:
Lexiconul
artiştilor români contemporani, Editura
Genesis-Tipo, Cluj-Napoca, 1998, p.186.
Enciclopedia
artiştilor români contemporani, vol.
III, Editura ARC 2000, Bucureşti, 2000, p. 135.
Opera
Naţională Cluj-Napoca. Cluj-Napoca National Opera, Prezentare/
Presentation, Editura şi tipografia Fundaţiei „România de
Mâine”, Bucureşti,
2002.
Cataloage
de expoziţii, interviuri etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu